Evren ne kadar mükemmel?

Standart

Evrenin şu anki bilinen hali, akıllı tasarımcıları, evrenin belli fiziksel özelliklerinin yaşam için “mükemmel” şekilde ayarlandığını düşünmeye yöneltiyor.

Charles Darwin’in, evrim teorisini ilk olarak formüle ettiği Türlerin Kökeni Üzerine kitabının basılmasının 150. yılında teori, hala bilimdışı itirazlar ile karşılaşıyor. Evrimi eleştiren seslerden en yüksek olanı, bitki ve hayvanlardaki pekçok yapının doğaüstü bir akıl tarafından hatasızca tasarlanmış olduğunu savunan “akıllı tasarım”cıların. Son olarak TRT’de yayınlanan bir habere de konu olan yaradılışçıların en çok dile getirdiği safsatalara evrim teorisinin verdiği yanıtları bir yazı dizisi ile soL okurlarına sunuyoruz.

Akıllı tasarım – evrim tartışmalarının bir boyutu, dünya üzerinde yaşayan canlıların “mükemmellikleri” üzerinde sürüyor. Akıllı tasarım fikrini savunanlara göre canlılar, belli bir yaşam şeklini sürdürebilmek için en uygun formlara sahipler. Ya da örneğin belli organlar, kendiliğinden evrilerek gelişemeyecek düzeyde karmaşıklığa ve gördüğü işlev açısından mükemmeliğe sahip.

Bu tartışmada akıllı tasarım savunucuları tarafından ortaya konulan yaklaşım, evrenin bütününe de uyarlanarak, evrenin de benzer şekilde bir “mükemmelliğe” sahip olduğu yorumunu karşımıza çıkarıyor. Bu yaklaşıma göre, evren, yaşamın var olabilmesi için (kimilerine göre daha özel olarak insan gibi “akıllı” yaratıkların var olabilmesi için) tam olarak gerekli özelliklere sahip, yani yaşam için “mükemmel” koşullara sahip.

Evrimcilerin cevabı ve sorusu: Evren “mükemmel” mi?

Mantıksal açıdan öncelikle “mükemmeliğin” tanımının iyi yapılması gerekitiği düşünülse de, ölçüt olarak ortaya “insanın var olabileceği koşullar” konmuş durumda. Tartışmada öne çıkan nokta, önemli fiziksel sabitlerin (örneğin evrensel kütleçekim sabiti, ya da elektromanyetik, kuvvetli ve zayıf etkileşimlerin etkileşme sabitleri), bildiğimiz değerlerinden çok küçük miktarda farklı değerlerde olsaydı yaşamın ya da bildiğimiz türden gezegen sistemlerinin var olmasının mümkün olmayabileceği. Bu duruma, mevcut bilimsel veriler üzerinden verilen yanıtlar olduğu gibi, muhakemenin başladığı noktaya mantıksal açıdan itrazlar da yapılıyor. Mantıksal açıdan yapılan itiraz, başka türde yaşam formlarının da mümkün olabileceğini, dolayısıyla evrende başka fiziksel sabitlerle başka tür yaşam formlarının evrilmesi olasılığının olduğunu öne çıkarıyor. Dolayısıyla bu itiraz, sözü edilen akıllı tasarımcı yaklaşımın, bildiğimiz yaşam formlarını muhakemenin başında, ortaya çıkarılması gereken amaçlar olarak aldığını ve sonuçta akıllı tasarım fikrine varılarak yalnızca bir totoloji (bir önermeyi doğru kabul edip muhakeme ile aynı önermeye varmak) olduğunu ortaya koymuş oluyor. Yani bilimsel açıdan hiçbirşey kanıtlanmış olmuyor.

Kaliforniya Teknoloji Enstitüsü’nden fizik profesörü Sean Carroll’a göre, bu itirazlar dahi tartışmaya açık olduğu halde evreni ve evrenin içinde nasıl var olduğumuzu açıklamak için akıllı tasarım gibi bir fikre ihtiyacımız yok. Carroll’a göre, mantıksal açıdan tanrı inancını tamamen dışlamamakla birlikte, akıllı tasarımın çok temel bir problemi var: yaşam dünya üzerinde var olup da güneş üzerinde var olmadıysa ve biz bugün bunu gözlemliyorsak, bunun nedeni bir amaç – sonuç ilişkisi değil, basitçe dünya üzerinde yaşıyor olmamız. Yani, yalnızca içinde var olduğumuz koşulları (dünyanın ya da evrenin koşulları) gözlemliyor olmamız kadar doğal birşey yok. Dolayısıyla, buna bir amaç – sonuç ilişkisi atfetmek yine mantıksal açıdan bir totoloji ortaya koymak anlamına geliyor. Daha başka bir açıdan, belli fiziksel koşullar yaşama izin veriyor, diğerleri vermiyor, ve bunu fizik yasaları açıklıyor. Başka fiziksel sabitlerle ve belki başka fizik yasalarıyla da evren, yıldızlar ve yaşamın var olma olasılığı olduğuna göre de, fizik yasalarının mevcut hallerinde olmalarına özel bir neden atfetmenin mantıksal açıdan bir anlamı olmuyor.

Yani kısaca, evren mükemmel değil, sadece “olduğu gibi”…

Kaynak: “haber.sol.org

Reklamlar

Evren ne kadar mükemmel?’ için 5 yanıt

  1. ismail

    Deistler Allahin kainatin kendisi olduğuna inaniyorlar. Peygamberlerine kitaplarina meleklerine inanmiyorlar bildiğim kadariyla. Bu zaten inanmamak demektir, kendini kandirmaktir. Yada birilerinin bilerek Allah inanciyla dalga geçmesidir.

  2. Uğur

    Evrimcilerin cevabı ve sorusu: Evren “mükemmel” mi?”

    İyide babam evren mükemmeldir iddiasında bulunan akıllı tasarım savunucuları kim? Eger güzel dinim İslama inanlar diyosan ben müslüman olarak böyle birşey düşünmüyorum.
    Ahanda delillerim:

    TÜRKÇE KURAN-I KERİM SUAT YILDIRIM MEALI (tefsiri parantez içinde):

    9 – TÖVBE SûRESİ
    38 – Ey iman edenler! Size ne oldu ki “Allah yolunda seferber olunuz!” emri verilince bulunduğunuz yere yığılıp kaldınız?
    Yoksa âhiretten vazgeçip dünya hayatına mı razı oldunuz?
    Ama iyi bilin ki dünya hayatının zevki, âhiretin yanında pek az bir şeydir!

    10 – YûNUS SÛRESİ
    24 – Bu fani dünya hayatı bilir misiniz neye benzer?
    Tıpkı şuna benzer: Gökten yağmur indiririz,
    derken o yağmur sebebiyle, insanların ve hayvanların yiyerek beslendikleri bitkiler bol bol yetişir, ağ gibi etrafı sarar.
    Yeryüzü renk renk, çeşit çeşit meyve ve mahsullerle süslenir,
    bahçe sahipleri de tam, bütün o ürünleri devşirmeye giriştikleri sırada,
    geceleyin veya gündüzün birden emir çıkarırız, bir afet gelir, söküp biçer.
    Sanki daha dün, o şen manzara, orada hiç olmamış gibi olur…
    İşte Biz düşünüp ibret alacak kimseler için âyetleri, delilleri böyle ayrıntılı olarak açıklarız.

    13 – RA’D SÛRESİ
    26 – Allah dilediği kimsenin rızkını bollaştırır, dilediği kimsenin rızkını ise daraltır.
    O inkârcılar, sadece dünya hayatıyla sevinirler.
    Halbuki dünya hayatı, âhiretin yanında geçici, değersiz bir metadan başka bir şey değildir. [23,55-56; 87,16-17]

    Yani kısacası bu ayetlerden anlıyorum ki evrenin varolma sebebi mükemmel olsun diye değil ki.
    E peki sen müslüman olarak nasıl bir evrende yaşadığımıza inanıyorsun? diye soruyosan:

    76 – İNSÂN SÛRESİ

    1 – Dehrin akışı içinde öyle zaman geçti ki, o dönemde, insanın adı bile anılmazdı.

    (Dehr: “Kâinatın başlangıcından son bulmasına kadar sürecek müddet, yani zamanın tamamı” demektir.)

    2 – Biz insanı katışık bir meniden yarattık. Onu denemek istiyoruz; bu sebeple de kendisini işiten ve gören bir varlık yaptık. [67,2; 18,7]

    (Katışık, yani spermin dişi yumurtayı döllemesiyle erkek ve dişi unsurların katıştığı hücreden. İnsan; imtihan, yani deneme gayesiyle dünyada bulunmaktadır. Yoksa gayeleri bu dünyada tamamlanan ve sonunda yok olan hayvanlar ve bitkiler gibi bir varlık değildir. Bazı rahiplerin sandığı gibi, dünya, nefse işkence yeri de değildir. Tenasühe inananların düşündüğü gibi, yaptıklarının hemen karşılığını göreceği bir ceza yeri de değildir. Dünya, materyalistlerin zannettikleri gibi eğlence yeri, Marksçı ve Darvincilerin sandıkları gibi bir savaş yeri de değildir.
    Âyet idrâk sahibi olan insanın, bilgi edinmesinin başlıca yollarının, görme ve işitme olduğuna dikkat çekmektedir.)

    3 – Ona yolu da gösterdik: artık ister şükreder, ister nankör ve kâfir olur.

    (Yol gösterme: akıl ve fikir verme, ahlâk duygusu verme, kötülük yaptığında kendisini uyaran vicdan verme, Allah’a iman etme duygusu verme, hayatını devam ettirecek vesile ve imkânları verme mânasınadır.)

    Yani gene ben şunu anlıyorum ki Rabbim bu evreni tamda şükretmeye veya küfretmeye müsait bir ortam olsun diye yarattı. Bence bu konudada evren gayet iyi işliyor. Yanılıyor muyum?

  3. Murat

    size tek bişey söyl,cem (ben müslümanım bu arada) madem siz islama inanmıyonuz o zaman neden sitenizde sadece islama ait tenkidler var neden hıristıyanşara yahudilere budistlere değilde neden islaammm.. çünkü sizde bal gibi bliyorsunuz ki islam hak dindir bu din doğru olmasaydı ateistler bu dinden başka dinleride şiddetle redderdi ama ndense bu ateistlerin tek dedi müslümanlar nedensssee…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s